Szanowni Państwo, Mieszkańcy Powiatu Głogowskiego! Podstawowym celem działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Głogowie jest udzielanie pomocy społecznej o zasięgu ponadgminnym: dzieciom, rodzinom, osobom starszym, chorym i niepełnosprawnym, a także zabezpieczenie osób wymagających wsparcia w różnego rodzaju placówkach. Podejmujemy szereg działań w celu zapobiegania i przeciwdziałania sytuacjom kryzysowym oraz dysfunkcjonalności rodzin. Jesteśmy koordynatorem Powiatowej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych, z której wynikają kierunki naszych działań. Ściśle współpracujemy z organizacjami pozarządowymi tworząc porozumienie partnerskie „Razem dla współpracy”. Organizujemy pomoc społeczną w sposób nowatorski, a przede wszystkim na podstawie zgłoszonych nam potrzeb różnych środowisk. Z dużym powodzeniem pozyskujemy środki zewnętrzne na realizację projektów i programów poprawiających jakość życia mieszkańców Powiatu Głogowskiego. Chętnie słuchamy Państwa oczekiwań skierowanych na poprawę funkcjonowania rożnych podmiotów życia publicznego i wdrażamy te propozycje. Pozostajemy do Państwa dyspozycji

mgr Krystyna Piasecka - Olejniczak

Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Głogowie

specjalista organizacji pomocy społecznej

asystent-grafika

Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością dla Jednostek Samorządu Terytorialnego - edycja 2025

Szanowni Państwo serdecznie informujemy, iż Powiat Głogowski pozyskał środki z Funduszu Solidarnościowego w wys. 791 611,39 zł na realizację zadania w ramach resortowego Programu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025.

Realizacja zadania została Powierzona Powiatowemu Centrum Pomocy Rodzinie w Głogowie.

Karty zgłoszenia do Programu wraz z załącznikami można składać od dnia 16 stycznia 2025 r. do dnia 24 stycznia 2025 r. w siedzibie Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie przy ul. Słowiańskiej 13 w pokoju nr 2. Dodatkowe informacje można uzyskać pod nr tel. 76/837 35 06

Ostateczny termin składania Kart zgłoszenia do ww. programu przypada na dzień
24 stycznia 2025 roku.

Dokumenty niezbędne do zgłoszenia udziału w Programie dostępne są w siedzibie PCPR pokój nr 2 lub w zakładce dokumenty do pobrania.

 W ramach Programu Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością – dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025 należy złożyć następujące dokumenty zgłoszeniowe:

  1. Wypełnioną Kartę zgłoszenia do Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025,
  2. Wypełnione Oświadczenie – wskazanie asystenta osoby z niepełnosprawnością,
  3. Podpisaną Klauzulę informacyjna RODO Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Głogowie w ramach Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025 oraz podpisany Załącznik nr 15 do Programu - Klauzula informacyjna RODO Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w ramach Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego - edycja 2025,
  4. Kserokopię aktualnego orzeczenia o niepełnosprawności lub orzeczenie równoważne do wyżej wymienionego, traktowane na równi z orzeczeniami wymienionymi w lit. a i b, zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (oryginał do wglądu).
  5. W przypadku sprawowania opieki prawnej nad osobą niepełnosprawną, kserokopię dokumentu potwierdzającego przyznanie prawnej opieki (oryginał do wglądu) lub Pełnomocnictwo.

Program „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025 ma na celu zwiększenie samodzielności i aktywności osób z niepełnosprawnościami, wspierając ich w codziennych czynnościach i integracji społecznej. Celem jest poprawa funkcjonowania w otoczeniu, zaspokajanie indywidualnych potrzeb oraz umożliwienie większego uczestnictwa w życiu społecznym.

Adresatami Programu realizowanego przez PCPR Głogów są:

osoby z niepełnosprawnościami posiadające orzeczenie:
a) o znacznym stopniu niepełnosprawności albo
b) o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności albo
c) traktowane na równi z orzeczeniami wymienionymi w lit. a i b zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

  1. d) osoby z niepełnosprawnościami sprzężonymi (przez niepełnosprawność sprzężoną rozumie się posiadanie orzeczenia o niepełnosprawności ze wskazaniem co najmniej dwóch niepełnosprawności).

Kwalifikacje i wymagania wobec asystenta:

 Usługi asystenta osobistego mogą świadczyć osoby, które:

  1. Nie są członkami rodziny uczestnika (za członków rodziny uczestnika uznaje się wstępnych oraz zstępnych, krewnych w linii bocznej, małżonka, wstępnych oraz zstępnych małżonka, krewnych w linii bocznej małżonka, zięcia, synową, macochę, ojczyma), opiekunami prawnymi ani osobami zamieszkującymi z uczestnikiem.
  2. Mogą być wskazane przez uczestnika lub jego opiekuna prawnego (w przypadku osoby małoletniej albo ubezwłasnowolnionej), w karcie zgłoszenia do Programu.
  3. Posiadają kwalifikacje w zawodach i specjalnościach takich jak: asystent osoby niepełnosprawnej, opiekun osoby starszej, opiekun medyczny, pedagog, psycholog, terapeuta zajęciowy, pielęgniarka, siostra PCK, fizjoterapeuta, również inne zawody o charakterze medycznym lub opiekuńczym.
  4. Mają co najmniej 6-miesięczne, udokumentowane doświadczenie w bezpośredniej pomocy osobom z niepełnosprawnościami, zdobyte na przykład w ramach wolontariatu lub doświadczenia zawodowego.

Zakres usług asystenta:

Usługi asystencji osobistej obejmują pomoc osobie z niepełnosprawnością w różnych sferach życia, w tym:

  1. Wsparcie w czynnościach samoobsługowych, takich jak utrzymanie higieny osobistej.
  2. Pomoc w prowadzeniu gospodarstwa domowego i pełnieniu ról rodzinnych.
  3. Pomoc w przemieszczaniu się poza miejscem zamieszkania.
  4. Wsparcie w podejmowaniu aktywności życiowej i komunikacji z otoczeniem.

Asystent realizuje usługi wyłącznie dla osoby z niepełnosprawnością na podstawie jej decyzji lub decyzji opiekuna prawnego, a nie dla osób trzecich, takich jak członkowie rodziny osoby z niepełnosprawnością.

Priorytety w przyznawaniu usług:

Jednostki samorządu terytorialnego w pierwszej kolejności przyznają usługi asystencji osobistej osobom:

  1. Samotnie gospodarującym z niepełnosprawnościami, które nie mają możliwości korzystania ze wsparcia bliskich.
  2. Osobom z niepełnosprawnościami, które wspólnie zamieszkują i gospodarują, ale również nie mają możliwości uzyskania wsparcia ze strony bliskich.

Zgłoszenie chęci udziału w Programie nie jest równoznaczne z przyznaniem usług Asystenta.

CZAS TRWANIA PROGRAMU: do 31 grudnia 2025 r.

Uczestnik nie ponosi odpłatności za korzystanie z usług asystencji w ramach Programu.

Po więcej informacji zapraszamy Państwa na stronę:

https://www.gov.pl/web/uw-opolski/asystent-osobisty-osoby-z-niepelnosprawnoscia-dla-jednostek-samorzadu-terytorialnego---edycja-2025

Załączniki:

  1. Karta zgłoszenia do Programu
  2. Karta zakresu czynności
  3. Oświadczenie uczestnika programu o wyborze asystenta
  4. Klauzula informacyjna - realizator
  5. Klauzula informacyjna RODO Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej