Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością dla Jednostek Samorządu Terytorialnego - edycja 2025
Szanowni Państwo serdecznie informujemy, iż Powiat Głogowski pozyskał środki z Funduszu Solidarnościowego w wys. 791 611,39 zł na realizację zadania w ramach resortowego Programu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025.
Realizacja zadania została Powierzona Powiatowemu Centrum Pomocy Rodzinie w Głogowie.
Karty zgłoszenia do Programu wraz z załącznikami można składać od dnia 16 stycznia 2025 r. do dnia 24 stycznia 2025 r. w siedzibie Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie przy ul. Słowiańskiej 13 w pokoju nr 2. Dodatkowe informacje można uzyskać pod nr tel. 76/837 35 06
Ostateczny termin składania Kart zgłoszenia do ww. programu przypada na dzień
24 stycznia 2025 roku.
Dokumenty niezbędne do zgłoszenia udziału w Programie dostępne są w siedzibie PCPR pokój nr 2 lub w zakładce dokumenty do pobrania.
W ramach Programu Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością – dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025 należy złożyć następujące dokumenty zgłoszeniowe:
- Wypełnioną Kartę zgłoszenia do Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025,
- Wypełnione Oświadczenie – wskazanie asystenta osoby z niepełnosprawnością,
- Podpisaną Klauzulę informacyjna RODO Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Głogowie w ramach Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025 oraz podpisany Załącznik nr 15 do Programu - Klauzula informacyjna RODO Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w ramach Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego - edycja 2025,
- Kserokopię aktualnego orzeczenia o niepełnosprawności lub orzeczenie równoważne do wyżej wymienionego, traktowane na równi z orzeczeniami wymienionymi w lit. a i b, zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (oryginał do wglądu).
- W przypadku sprawowania opieki prawnej nad osobą niepełnosprawną, kserokopię dokumentu potwierdzającego przyznanie prawnej opieki (oryginał do wglądu) lub Pełnomocnictwo.
Program „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025 ma na celu zwiększenie samodzielności i aktywności osób z niepełnosprawnościami, wspierając ich w codziennych czynnościach i integracji społecznej. Celem jest poprawa funkcjonowania w otoczeniu, zaspokajanie indywidualnych potrzeb oraz umożliwienie większego uczestnictwa w życiu społecznym.
Adresatami Programu realizowanego przez PCPR Głogów są:
osoby z niepełnosprawnościami posiadające orzeczenie:
a) o znacznym stopniu niepełnosprawności albo
b) o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności albo
c) traktowane na równi z orzeczeniami wymienionymi w lit. a i b zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
- d) osoby z niepełnosprawnościami sprzężonymi (przez niepełnosprawność sprzężoną rozumie się posiadanie orzeczenia o niepełnosprawności ze wskazaniem co najmniej dwóch niepełnosprawności).
Kwalifikacje i wymagania wobec asystenta:
Usługi asystenta osobistego mogą świadczyć osoby, które:
- Nie są członkami rodziny uczestnika (za członków rodziny uczestnika uznaje się wstępnych oraz zstępnych, krewnych w linii bocznej, małżonka, wstępnych oraz zstępnych małżonka, krewnych w linii bocznej małżonka, zięcia, synową, macochę, ojczyma), opiekunami prawnymi ani osobami zamieszkującymi z uczestnikiem.
- Mogą być wskazane przez uczestnika lub jego opiekuna prawnego (w przypadku osoby małoletniej albo ubezwłasnowolnionej), w karcie zgłoszenia do Programu.
- Posiadają kwalifikacje w zawodach i specjalnościach takich jak: asystent osoby niepełnosprawnej, opiekun osoby starszej, opiekun medyczny, pedagog, psycholog, terapeuta zajęciowy, pielęgniarka, siostra PCK, fizjoterapeuta, również inne zawody o charakterze medycznym lub opiekuńczym.
- Mają co najmniej 6-miesięczne, udokumentowane doświadczenie w bezpośredniej pomocy osobom z niepełnosprawnościami, zdobyte na przykład w ramach wolontariatu lub doświadczenia zawodowego.
Zakres usług asystenta:
Usługi asystencji osobistej obejmują pomoc osobie z niepełnosprawnością w różnych sferach życia, w tym:
- Wsparcie w czynnościach samoobsługowych, takich jak utrzymanie higieny osobistej.
- Pomoc w prowadzeniu gospodarstwa domowego i pełnieniu ról rodzinnych.
- Pomoc w przemieszczaniu się poza miejscem zamieszkania.
- Wsparcie w podejmowaniu aktywności życiowej i komunikacji z otoczeniem.
Asystent realizuje usługi wyłącznie dla osoby z niepełnosprawnością na podstawie jej decyzji lub decyzji opiekuna prawnego, a nie dla osób trzecich, takich jak członkowie rodziny osoby z niepełnosprawnością.
Priorytety w przyznawaniu usług:
Jednostki samorządu terytorialnego w pierwszej kolejności przyznają usługi asystencji osobistej osobom:
- Samotnie gospodarującym z niepełnosprawnościami, które nie mają możliwości korzystania ze wsparcia bliskich.
- Osobom z niepełnosprawnościami, które wspólnie zamieszkują i gospodarują, ale również nie mają możliwości uzyskania wsparcia ze strony bliskich.
Zgłoszenie chęci udziału w Programie nie jest równoznaczne z przyznaniem usług Asystenta.
CZAS TRWANIA PROGRAMU: do 31 grudnia 2025 r.
Uczestnik nie ponosi odpłatności za korzystanie z usług asystencji w ramach Programu.
Po więcej informacji zapraszamy Państwa na stronę:
Załączniki: